26 ביוני 2008

סערה בקערת פופקורן

מאת צאלה לוין פלד

מי לא מקבל מדי פעם סרטונים ויראלים במייל? כולם! ומי מתאפק ולא צופה בהם? אף אחד!
אז גם אלי הגיעה לפני חודש סדרת סרטונים שהועלו ב-YouTube.

בכל אחד מהסרטונים הוצגה חבורת צעירים ממדינה אחרת בעולם עורכים ניסוי:
מניחים 4 טלפונים ניידים על שולחן הסלון, מסדרים אותם בצורת x כשהמשדרים שלהם פונים כולם למרכז אחד ובו מספר גרעיני פופקורן, מחייגים לכל הטלפונים בו זמנית ונותנים להם לצלצל. לאחר כמה שניות מתחילים גרעיני הפופקורן לעוף באויר ולהתפצח לקול צחוקם וקריאותיהם ההמומות של הצעירים המופתעים מהצלחתו של הניסוי הקטן שערכו.

הסרטונים נראו כאילו צולמו במצלמה בייתית פשוטה על ידי אחד מהמשתתפים בניסוי ואני נקרעתי בין הדחף לערוך את הניסוי הערב בסלון ביתי ובין האינסטינקט החייתי האומר לי שטלפונים ניידים הם "מטגן מוח" ועלי להתקשר מהר מהנייד שלי ולהזהיר את המשפחה המורחבת וחוג החברים.

לפני יומיים קראתי בעיתון שמאחורי הסרטונים עומדת חברת Cardo הישראלית - מפתחת ויצרנית אוזניות Bluetooth, שנמנית עם חוג לקוחותינו, ושזוהי למעשה פרסומת לאוזניות שלהם, ואז גם הבנתי שאי אפשר להכין פופקורן בעזרת הטלפון הנייד שלי...
מסתבר שכ-11 מיליון איש צפו בסרטונים במשך שלושה שבועות, והקמפיין זכה לכותרות בכל העיתונים החשובים בעולם - הכתובה והמכוונת.

להודות על האמת? הרגשתי קצת מרומה, לא רק ש-11 מיליון איש הסתובבו חודש בפאניקה, אלא שמתברר שמאחורי התרגיל השובב הזה עומדת חברה שהצליחה ליצור לעצמה הד ופרסום אדיר באמצעים מינימלים ובעיקר תוך שימוש ביכולות ההדבקה המופלאות של הרשת.

ובמה שונים סרטוני הפופקורן מסרטוני פרסומת אחרים שעולים כל שני וחמישי לרשת? ההבדל הוא ש-Cardo בחרה שלא להציג בסופו של הסרטון את הלוגו שלה ואת המוצר שהיא משווקת וכך לאפשר לנו להבין שמדובר בפרסומת, אלא יצרה פרסומת "מחופשת" לסרטון ביתי מחתרתי והשאירה אותנו עם המסר שהקרינה של הטלפונים הניידים חזקה ומסוכנת. רק לאחר חודש נחשף התרגיל, וכך למעשה גדלה האפקטיביות של הפרסומת פי כמה.

אין ספק שזהו מהלך יצירתי ואף מבריק בפשטותו, אך עדיין נותרתי עם כמה שאלות וחומרים למחשבה:
  • האם פרסום גרילה שכזה אינו כפוף לשום חוקים?
  • האם כל אותן מגבלות שעומדות בפני מפרסמים בערוצים הרגילים אינן תופסות במקרה כזה?
  • איפה עובר הגבול בין "ריאליטי" לפרסום?
  • האם זו הונאה או סתם בדיחה טובה על חשבוננו?
  • אלו עוד מניפולציות עושים המפרסמים מבלי שנדע וכמה רחוק אפשר ללכת עם זה?
עד כאן להפעם, ונעבור לפרסומות!















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה