20 במאי 2012

מיתוג - זה בסיס להצלחה

מאת: רוני הרץ



כשחברת י.ש. אחים יעקובי החלה את דרכה בשנות השמונים כחברה משפחתית בדרום הארץ, בעלי החברה ומנהליה לא תיארו לאן תגיע הקבוצה בשנות ה-2000.
החברה החלה בעבודות בתחום התאורה והחשמל ועם השנים התפתחה ורכשה חברות תשתיות בעלות התמחויות בתחומים שונים. הניסיון המקצועי הביא את הקבוצה לפרויקטים מגוונים: מהקמת מערכות אלקטרומכאניקה ועבודות תשתיות ופיתוח ועד בקרת תנועה ובטחון ותשתיות לאומיות ויזמויות בתחום הנדל"ן. החברות השונות השלימו את סל השירותים שהציעה חברת-האם במגוון העבודות והפרויקטים שלקחו על עצמן, אולם כל אחת מהן המשיכה לפעול באופן עצמאי, תחת זהותה הקודמת, כשהקשר היחיד ביניהן היה הבעלות המשותפת.
עם זאת, היה חסר הגורם המאחד – המיתוג.

מבנה הקבוצה בעיצוב הישן

בשנת 2011 נתקבלה החלטה ע"י מנהלי הקבוצה לאחד את זהות החברות מתחת למטריה מותגית אחת. לצורך העניין בחרה חברת י. ש. יעקבי בחברות "הרץ ממשקי מותג" ו"פוירשטיין דיזיין", לניהול תהליך המיתוג.

י.ש. אחים יעקובי הינה חברת-האם ולמעשה משמשת חברת אחזקות. מנוליד מערכות, אריאל וימאזור, פיקה תשתיות, דקל ודינמטק הן חלק מהחברות המשויכות לקבוצה. לפני תחילתו של התהליך, לא הייתה זיקה - ואף הקלה ביותר – בחזותן של החברות. לכל חברה היה לוגו משלה ללא אלמנט גרפי, צבעוני או רעיוני משותף.
בחנו את הערכים המשותפים לחברות, מלבד המבנה הכלכלי-ארגוני, ומצאנו כי אחד היתרונות האסטרטגיים הבולטים, המעניקים לקבוצה את הכוח היחסי, הוא הסינרגיה שבין החברות. תוך כדי תהליך המיתוג נמצא כי שיתוף הפעולה בין החברות הינו הנכס המרכזי והבולט המאחד בין כולן – והוא זה שמייחד את קבוצת י.ש. אחים יעקובי מחברות תשתיות אחרות בתחום.
כדי לבטא את ההרמוניה – ראשית החלטנו להיפרד מהאלמנטים ה"חדים" שהופיעו בתצורות הלוגויים הריבועיים של החברות ולעבור לתצורות אורגניות ומעוגלות יותר. ערך הסינרגיה היווה את התשתית לחיבור הגרפי שבין החברות. כך גם הוחלפה הטיפוגרפיה בלוגו הקבוצה לטיפוגרפיה עכשווית/קלאסית ורלוונטית יותר לתחום. היות והחברות מבצעות פרויקטים משותפים עם חברות אירופאיות שונות – הושם דגש על פיתוח שפה גרפית שתהיה אוניברסלית גלובלית: בחרנו פאלטה צבעונית המשדרת בטחון ורצינות מצד אחד – ועכשוויות ועדכניות מנגד.




חברת האחזקות הפכה מ-י.ש. אחים יעקובי ל-YSB והדבר בא לידי ביטוי בלוגו הבנוי משטח כחול הנתון בתוך קו מתאר של שלושה עיגולים מחוברים יחדיו – כשהצורה מסמלת את האינטגרציה שבין חברות הקבוצה. הסימן של כל אחת מהחברות-בנות עוצב כאייקון רלוונטי לתחום הפעילות הספציפי של אותה חברה – כשגם הוא בעיגול כחול. בהמשך עיצבנו תדמית לקבוצה ולכל חברה וחברה מתחת למטריית YSB והבלטנו את השייכות לקבוצה כולה ולחברה-האם.




זהו למעשה הבסיס להצלחת החברות והפרויקטים בהם מטפלת הקבוצה ומכאן גם הקונספט המאחד והמייחד את הקבוצה – כלפי חוץ ופנימה לכל עובדי הארגון: בחירה באחת מחברות הקבוצה היא ללא ספק "בסיס להצלחה". בד בבד עם עיצוב האלמנטים הגרפיים הבסיסיים, לכל אחת מ-5 החברות, התחלנו בעבודת אפיון אתרי הקבוצה והחברות, נכתב קופי לכל אתר ואתר ועבודת עיצוב האתרים והתכנות יצאה לדרך. אתרי החברות עלו לאוויר לפני מספר שבועות והקבוצה לבשה צורה חדשה, רעננה ומגובשת.





רוני הרץ הוא בעלים של חברת הרץ ממשקי מותג בע"מ.
חברה, בעלת אוריינטציה קריאיטיבית, העוסקת בליווי תהליכי מיתוג ותקשורת שיווקית. החברה מטפלת ברענון מותגים קיימים ובבניית מותגים משלב לידתם. עיקרה של הפעילות הוא בהגדרת ערכי ליבה, יצירת זהות ושפה, על הרבדים השונים - החל מהטמעת המיתוג אל תוך הארגון ועד אפליקציות הפרסום בערוצי המדיה השונים, אינטראקטיב והנראות בנקודות המגע עם הקהלים השונים. החברה מקימה צוותים מודולריים ויעודיים לפי צרכי הלקוח או דרישות הפרויקט, מאסטרטגיה ועד ייצור קריאיטיב והנחיית הלקוח בבחירת תמהיל ערוצי המגע עם קבוצות המטרה הרלוונטיות (on line, offline, new media).
לקוחות ופרויקטים: וואלה שופס, ניופאן – רשת חנויות אלקטרוניקה, ביפר תקשורת, מכון להב/ הפקולטה לניהול אוניברסיטת ת"א, מוזיאון מגדל דוד, אגף האמנויות עיריית ירושלים, מלון קרלטון נהריה, Black&Decker, St Dalfour JB IMAN ועוד.
רוני הרץ עוסק בתקשורת ופרסום מאז 1984. למד בארה"ב ועבד עם לקוחות כמוCHASE, VOLVO , NIKON, WNBC, ELAL, HERTZ, P&G.






2 תגובות: